A Critical Study of the Halal Tourism Industry in Ora Beach, Central Maluku, and Its Impact on the Community's Economy

Authors

  • Andi Ismail Marasabessy IAIN Ambon

DOI:

https://doi.org/10.52352/jpar.v24i1.1731

Keywords:

Tourism factor, perception, local community, government

Abstract

This research was conducted to identify the factors that drive individuals to visit Ora Beach. Additionally, the study aims to understand consumer perceptions after visiting Ora Beach and to assess the impact of Ora Beach on the local economy. The research used a mixed-methods approach. The results indicate that tourist facilities and halal attributes are the main factors influencing tourists to visit this destination. Tourists have a positive perception of Ora Beach and plan to revisit in the future. Furthermore, the presence of Ora Beach has created opportunities for the local community to improve their economy by engaging in the tourism sector at Ora Beach. The government, as the authority, needs to be directly involved and recognize the potential of the tourism opportunities, especially those offered by Ora Beach

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adinugraha, H. H., & Sartika, M. (2019). Halal Lifestyle Di Indonesia. An-Nisbah: Jurnal Ekonomi Syariah, 5(2), 57–81. https://doi.org/10.21274/an.2019.5.2.layout

Andina, S. A., & Aliyah, I. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Wisatawan Dalam Mengunjungi Wisata Budaya Candi Borobudur. Jurnal Cakra Wisata, 22(3), 27–38.

Batubara, R. P., & Putri, D. A. (2022). Analisis Pengaruh Daya Tarik Wisata Terhadap Minat Berkunjung Ulang Wisatawan Di Taman Nasional Gunung Halimun Salak. Jurnal Industri Pariwisata, 4(2), 94–101. https://doi.org/10.36441/pariwisata.v4i2.657

Bhanga, F. (2023). KAJIAN PERSEPSI DAN PERFERENSI PENGUNJUNG TAMAN WISATA ALAM COBAN PUTRI DI MASA NEW NORMAL COVID-19 DI KOTA BATU - JAWA TIMUR.

Creswell, J. W. (2014). Research Design : Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.

Deki, J. (2019). PARIWISATA AIR TERJUN BERAWAN DI KABUPATEN

BENGKAYANG Oleh : JANUARDI DEKI E1031151031 0F BERAWAN WATERFALL TOURISM IN BENGKAYANG REGENCY A .

PENDAHULUAN Pariwisata merupakan berbagai macam kegiatan wisata yang didukung berbagai fasilitas layanan yang dis. GOVERNANCE, Jurnal S1 Ilmu Pemerintahan, 1–17.

Fisal, A., Saleh, A., & Nazwin, A. H. (2024). Analisis Dampak Wisata Pacuan Kuda dalam Meningkatkan Kesejahteraan Komunitas Lokal di Desa Lepadi Kecamatan Pajo Dompu. 589–598.

Fitriani, M., Syaparuddin, S., & Kusuma Edy, J. (2021). Analisis faktor – faktor yanng mempengaruhi minat kunjungan ulang wisatawan ke Kebun Binatang Taman Rimba Provinsi Jambi. E-Jurnal Perspektif Ekonomi Dan Pembangunan Daerah, 10(1), 19–28. https://doi.org/10.22437/pdpd.v10i1.12496

Haratikka, H., & Silitonga, H. (2023). Minat Perjalanan Wisata Pada Generasi Z di Tebing Tinggi. Altasia, 5(2), 101–111. https://doi.org/10.37253/altasia.v5i2.7631 Havidz, H. B. H., & Mahaputra, M. R. (2020). BRAND IMAGE AND PURCHASING DECISION: ANALYSIS OF PRICE PERCEPTION AND PROMOTION (LITERATURE REVIEW OF MARKETING MANAGEMENT). DIJEFA, 1(4),

727–741. https://doi.org/10.38035/DIJEFA

Indah, N., Saputra, A. T., Purwanti, A., Putra, A. M., Umar, M. I., & Samadi, N. S. R. (2020). Penerapan Konsep Pajung To Luwu Pada Souvenir Sebagai Daya Dukung Pariwisata Di Kabupaten Luwu. VIVABIO: Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 2(2), 26. https://doi.org/10.35799/vivabio.2.2.2020.30791

Khairani, Z., Kamilah, F., & Soviyanti, E. (n.d.). Persepsi Konsumen Pada Bauran Pemasaran di Pasar Wisata Kota Pekanbaru. 0761.

Khudzfuroyya, M. N., Sabana, C., & Sunarjo, W. A. (2024). PENGARUH HARGA , LOKASI DAN PERSEPSI KEAMANAN TERHADAP KEPUTUSAN BERKUNJUNG ( STUDI KASUS OBJEK WISATA PAGILARAN

KABUPATEN BATANG ). Seminar Nasional Ekonomi Bisnis, 197–208.

Kotler, P. (2013). Manajemen Pemasaran Jilid 2.

Lestari, A. ayu, Yuliviona, R., & Liantifa, M. (2023). Pengaruh Lokasi, Fasilitas dan Kepuasan Wisatawan Terhadap Keputusan Berkunjung Kembali. Jurnal Ekobistek, 12(2), 587–592. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v12i2.601

M. Sahid Indraswara. (2008). EVALUASI PENERAPAN RENCANA TATA RUANG RESORT PARIWISATA GILITRAWANGAN – NUSA TENGGARA.

Jurnal Enclosure, 7(1).

Mariyanti, E., Sari, P. E., & Putri, S. L. (2018). PERSEPSI KONSUMEN TERHADAP MINAT BERKUNJUNG PADA HOTEL SYARIAH DI KOTA PADANG Eka

Mariyanti, Puti Embun Sari, Siska Lusia Putri Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Dharma Andalas. Menara Ekonomi, IV(1), 9–17.

Maszudi, E. (2023). Islamic Tourism : Peran Atribut Wisata Halal dalam Menentukan Kepuasan dan Loyalitas Wisatawan. 6(2), 1890–1900.

Megawati, Y., & Giam, H. S. (2023). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Wisatawan Domestik untuk Berwisata di Nias Selatan , Sumatera Utara Factors

Affecting Interest of Domestic Tourists to Tour in South Nias , North Sumatra.

Jurnal Hospitality Dan Pariwisata, 9(1), 6–17.

Nasution, O. B., & Primandaru, N. (2023). Kajian Dampak Pariwisata Berbasis Masyarakat sebagai Pendukung Sustainable Development terhadap Peningkatan Wisatawan di Daerah Istimewa Yogyakarta. Indonesia Journal of Tourism and Leisure, 04(2). https://doi.org/10.36256/ijtl.v4i2.362

Nurrokhim, Nengsih, T. A., & Ridho, M. T. (2023). Pengaruh Faktor Pengembangan Destinasi Wisata Terhadap Minat Berwisata Halal di Kota Jambi. Jurnal Ilmiah EKonomi Dan Manajemen, 1(3), 250–264.

Nyoman, N., & Wilantari, A. (2023). CITY BRANDING FESTIVAL BUDAYA ISEN MULANG SEBAGAI KOMUNIKASI PARIWISATA. Jurnal Ilmu Agama Dan

Budaya Hindu, 21(1), 64–78.

Oktaviani, A. B., & Yuliani, E. (2023). Dampak Pengembangan Pariwisata Terhadap Kondisi Ekonomi Masyarakat. Jurnal Kajian Ruang, 3(1), 1. https://doi.org/10.30659/jkr.v3i1.22574

Poli, P. Y. C., Lapian, S. L. H. V. J., Loindong, S. S. R., Daya, P., Wisata, T., Fasilitas,

D. A. N., Keputusan, T., Manajemen, J., Ekonomi, F., & Ratulangi, U. S. (2023). THE EFFECT OF TOURISM ATTRACTION AND FACILITIES ON THE

DECISION TO Jurnal EMBA Vol . 11 No . 1 Februari 2023 , Hal . 821-832.

EMBA, 11(1), 821–832.

Pradana, T., & Purba, A. S. (2023). PENGARUH ATRAKSI WISATA, CITRA DESTINASI DAN AKSESIBILITAS, TERHADAP MINAT BERKUNJUNG WISATAWAN DI OBJEK WISATA GUNUNG DAGO, BOGOR. Cakrawala, 6, 275–288.

Puspita, M. I. (2018). Pengaruh atribut pariwisata halal terhadap citra destinasi, minat berkunjung kembali, dan minat merekomendasikan.

Putri, I. K. (2023). PERANAN ATRIBUT DESTINASI WISATA DALAM MENINGKATKAN REVISIT INTENTION YANG DIMEDIASI OLEH KEPUASAN PENGUNJUNG PADA WISATA GEOPARK MERANGIN,

JAMBI Ida. Journal of Comprehensive Science, 2(8).

Romeon, R., & Sukmawati, A. (2021). Pengelolaan Desa Wisata Berbasis Partisipasi Masyarakat Lokal Di Negeri Saleman Kabupaten Maluku Tengah. Tata Kota Dan Daerah, 13(1), 1–8. https://doi.org/10.21776/ub.takoda.2021.013.01.1

Septiani, E., Sagir, J., Serip, S., & Rahmayanti, P. L. D. (2023). Analisis Persepsi Dan Sikap Wisatawan Atas Dikembangkannya Kawasan the Mandalika. Distribusi - Journal of Management and Business, 11(1), 81–94. https://doi.org/10.29303/distribusi.v11i1.300

Subarkah, A. R. (2018). Diplomasi Pariwisata Halal Nusa Tenggara Barat. Intermestic: Journal of International Studies, 2(2), 188.

https://doi.org/10.24198/intermestic.v2n2.6

Tangian, D., & Kumaat, H. M. . (2020). Pengantar Pariwisata (1st ed.). Polimdo Press. Tjiptono, F. (2023). Service , Quality & Satisfaction. January 2016.

Usman, F. (2023). Pengaruh keindahan alam, kebersiha, fasilitas pendukung, dan

keamanan terhadap kepuasan wisatawan yang berkunjung ke kawasan konservasi hutan mangrove dan Bekatan Tarakan Kalimantan Utara. Manajemen Dan Bisnis, 1(2).

Wijayanti, C. A., Winata, A. Y. S., Setyawan, A., & Mustikowati, R. I. (2024). Minat Berkunjung Kembali Atas Dasar Atribut Wisata Halal dan Kepuasan Wisatawan pada Kawasan Wisata Pesisir di Pamekasan. Intelektualita, 13. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v13i1.21456

Yandi, A., Mahaputra, M. R., & Mahaputra, M. R. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Minat Kunjungan Wisatawan ( Literature Review ). Jurnal Kewirausahaan Dan Multi Talenta, 1(1), 14–27.

Downloads

Published

2025-03-12

How to Cite

Marasabessy, A. I. (2025). A Critical Study of the Halal Tourism Industry in Ora Beach, Central Maluku, and Its Impact on the Community’s Economy. Jurnal Kepariwisataan, 24(1), 65–75. https://doi.org/10.52352/jpar.v24i1.1731

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.